Betændelse i kæben efter rodbehandling

En rodbehandling er en behandling for betændelse i og omkring tandens rodkanal, hvor tandlægen renser det betændte område og lukker det af efterfølgende. Efter en rodbehandling er det ikke ualmindeligt at have smerteri omkring det behandlede område, som typisk også vil kunne mærkes i området omkring kæben. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, om smerterne er vedvarende over længere tid, og hvorvidt de tager til. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt at tage kontakt til sin tandlæge hurtigst muligt.

Smerter i kæben efter rodbehandling

Oplever du vedvarende smerter i kæben i perioden efter en rodbehandling, kan det nemlig være tegn på betændelse i kæben. Betændelse i kæben efter en rodbehandling kan opstå, hvis tandlægen ikke lykkes et hundrede procent med at fjerne al betændelse fra området. Der vil desuden også altid være risiko for, at en rodbehandlet tand skal behandles flere gange, fordi det kan være svært at fjerne al betændelse fra området.

Dette er desværre også medvirkende til, at der er en vis risiko for, at der vil opstå betændelse i selve kæben efter en rodbehandling. Her vil der opstå betændelse eller infektion i bikanalerne ved rodens sids, som går ned til kæben, og det kræver behandling hurtigst muligt.

Undgå yderligere betændelse efter rodbehandling

Når du nyligt har fået foretaget en rodbehandling, skal du behandle området varsomt. Vent med at spise og drikke i nogle timer og tyg kun i den side af munden, der ikke er blevet behandlet. Desuden er det en god idé at holde sig til blød kost de første par dage efter behandlingen og at undgå rygning. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at holde området rent med nænsom tandbørstning, tandtråd og bakteriedræbende mundskyllevæske.

Oplever du vedvarende smerter i eller omkring det rodbehandlede området, skal du kontakte os hurtigst muligt, så vi kan stoppe en eventuel videreudvikling af betændelse og afhjælpe dine smerter.